Insändare: Överarrogant inställning och cynisk människosyn

Kommentar till projektchef Kalle Sato med anledning av artikeln ”En långdans utan like” (ÅU 26.10.2017).

Det är stort att offentligt beklaga sina missdåd. Tack. Ännu större hade det förstås varit att ödmjukt be om ursäkt och snabbt se till att vår väg återställs i ursprungligt skick.

Eftersom organisationskulturen inom såväl Caruna som Eltel Networks verkar vara fullständigt virrig och dysfunktionell vill jag också upplysa Sato om att det här ärendet ingalunda är nytt. Det pågick hela senaste vinter och vår, och den 4 juni skickade jag per e-post en tämligen utförlig skrivelse till Eltel Networks’ vd, Carunas vd samt två övriga anställda vid Caruna. Till e-posten bilade jag vår PM från en bisarr vägsyn som gick av stapeln den 8 maj. I den deltog förutom vi representanter för Eltel Networks och Savon maa- ja piharakentajat.

Om Sato eventuellt är den nyutnämnda portvakten i det här distriktet, så kunde det vara klokt att inom organisationen efterlysa nämnda skrivelse med bilaga för att ha nånting att utgå från och spara dyrbar tid.

Den 20 juni inkom för övrigt ett svar på skrivelsen. I svaret hotades jag bland annat med ersättningsskyldighet. Jag citerar (av barmhärtighet nämner jag inte avsändarens namn): ”Vi ber er vänligen observera att avsiktlig förhindran saktar ner Carunas arbete och orsakar extra kostnader för Caruna. I fortsättningen så kommer Caruna att debitera kostnaderna av personen som orsakar förhindringen av arbetet.”

Tidigare (30.5.) anlände å andra sidan ett mejl med bland annat ett smått vädjande innehåll: ”Suunnittelua tehdessämme olemme pitkälti erilaisten virallisten rekisteritietojen varassa ja siksi toivonkin, että edes hieman ymmärtäisitte näkemystämme siitä miksi tämä vahinko on päässyt syntymään” (projektchef vid Eltel Networks). Hotelser varvas med vädjanden. Men absolut ingenting händer för att återställa det demolerade vägavsnittet i ursprungligt skick.

Det absolut mest groteska i den här långdansen är ändå att vår väg – trots reklamationer i flera repriser – lämnades oframkomlig för större fordon som till exempel brandbil och ambulans i över två månaders tid. En så överarrogant inställning och cynisk människosyn saknar motstycke i min erfarenhetsvärld.

Stefan Ek

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng