Inga pengar för Nagubron-minister Berner efterlyser enighet i Väståboland

Regeringen har i nästa års budget beviljat i planeringspengar för en fast vägförbindelse mellan Karlö utanför Uleåborg och fastlandet.
Förbindelsen byggs i form av två 750 meter långa broar och vägbankar över den cirka 7 kilometer långa sträckan.

Karlö, på finska Hailuoto har cirka 1000 invånare och ligger 6,9 kilometer utanför fastlandet.

Projektet förverkligas enligt den så kallade livscykelmodellen och med hjälp av besparingar i form av uteblivna färjkostnaderna som uppgår till cirka 5,8 miljoner euro per år.

Modellen är exakt den samma som har planerats för den fasta vägförbindelsen mellan Pargas och Nagu. Men Åboland sitter igen med Svarte Petter på hand och någon finansiering för att komma vidare med broprojektet är inte i sikte.

En av orsakerna är att Åboland är oense om brobygget, säger kommunikationsminister Anne Berner (C).

– I Karlö finns förutsättningar att börja bygga bron. Där är man överens och där är alla besvärsprocesser avklarade. Tyvärr är situationen inte densamma i Pargas och Nagu där man inte kommer framåt och där det är svårt att komma överens om var bron ska byggas.

– För ministeriet är det svårt att gå in ett projekt om det inte finns lokal enighet och någon regionalpolitik är det inte frågan om.

 

Kommunikationsminister Anne Berner, ÅU-foto

När Berner efter riksdagsvalet 2015 tillträdde som kommunikationsminister hade hon som målsättning att starta tre broprojekt under sin mandatperiod. Bron till Karlö, en bro i Insjöfinland i Sulkava och bron mellan Pargas och Nagu.

Två av broarna har fått grönt ljus, men för Pargas-Nagu bron lyser det ännu rött. För att ljuset ska bytas måste Åboland stå enat, säger Berner.

– Jag skulle jättegärna se att bron skulle byggas. Det viktigaste är därför nu att man lokalt når en överenskommelse om man vill ha en bro, och var den ska byggas. När alla överens kan vi på ministeriet gå vidare.

 

LÄS OCKSÅ: Wallin: Regionalpolitik gav Karlö bropengar

Berner vill se bro till Nagu om tre år

 

 

4 kommentarer till Inga pengar för Nagubron-minister Berner efterlyser enighet i Väståboland

  1. NAGU OCH KORPO BORNA VET BÄST! DÅ BERNER ANSVARAR FÖR TÅGEN ÅXÅ, BÖR HON FIXA SVNSKSPRÅKIG PERSONAL PÅ TÅGEN ÅBO-LOVISA
    HELSINGFORS- ROVANIEMI OCH JOBBA FÖR SVENSKA PÅ MATPAKETN I
    BUTIKERNA ,SÅ ATT VI KAN LOCKA TURISTER FRÅN NORDEN, OM SLOVAKIEN, HADE 400 000 PRATAR SVENSKA OCH TIO DAGSTIDNINGAR
    DÅ SKULLE MINISTERN KONTAKTA SVERIGE,DANMARK,NORGE MED 20 MILJONER MEDBORGARE OCH FÅ DEM ATT TURISTA I SLOVAKIEN, DE SKULLE INTE HÄRMA FINSKA MINISTRAR, SOM STRUNTAR I OM DET KOMMER TURISTER. OM EN HALV PROCENT VILL KOMMA,OCH TAR EN KOMPIS MED SIG, DÅ KOMMER 200 000, SOM SPENDERAR 350 MILJONER
    EURO I VECKAN OCH ÄTER 400 TON MAT OM DAGEN, SÅ BÖNDERNA FÅR SÄLJA MERA ,FINLAND KAN INTE LOCKA EN DANSK MED SAND STRAND,
    INTE EN SVENSK MED INSJÖAR, INTE EN NORRMAN MED SNÖ, ENDAST SPRÅKET, DÅ PASSAR DET INTE ATT ÅBO TÅG STATION HAR PERSONAL
    SOM SÄGER ATT FINLAND ÄR ETT FINSK SPRÅKIGT LAND, OCH ÄR ARG ÖVER DET? DET FINNS ENDAST ETT 30 CM HÖGT GLAS SOM SKYDDAR
    PASSAGERARNA OM DEN HOPPAR UT, DET ÄR BRA MED TURISTER, RYSLAND HAR HAMNAT PÅ SAMMA VARNINGS LISTA SOM FINLAND FRÅN EU
    FÖR LITEN INKOMST FÖR DE FATTIGASTE, INGA RES PENGAR DÄR MERA!

  2. För att vi ska lyckas få bron mellan Pargas och Nagu måste tjänstemännen på NTM-centralen bytas ut. Det är tjänstemännen som hela tiden bromsat. Tjänstemännen vill bygga en tunnel, som betjänar endast sommargäster, ej cyklister traktorer mfl. Majoriteten av skärgårdsborna vill ha en bro. Min åsikt är att bron bör gå via Haverö så haveröborna slipper sin kostsamma privata färja.

    • Tunneln är det klart bästa alternativet som ingen bör motsätta sig ifall av fast vägförbindelse. Knappt märkbar, förmånlig och utan miljökonsekvenser, vilket är det motsatta i jämförelse med att bygga nya broar och vägar i den ömtåliga skärgården.
      Ny vägdragning över sommarstugor i Stormälö, förstörelse av Haverö och Maltholmen samt en ny vägstump i Prostvik saknar motivering. Om det enda motivet är traktorer och cyklister så går frågan att lösa i tunnelalternativet.

      Det är en sak vad en handfull Nagubor vill, man bör också beakta skattebetalarna. De flesta som måste delta i finansieringen kommer aldrig till Nagu, så förbindelsen kan inte kosta vad som helst.
      Att jämt degradera fritidsfastighetsägare till ”sommargäster” och folk vars önskemål inte behöver beaktas gör ni er en verklig björntjänst. Vad skulle Nagu vara utan fritidsfastigheter och sommarkommersen? Bäst att samsas och göra tillsammans, annars blir man utan.

      P.S. Haveröfärjan körs på skattepengar.

      P.P.S. Karlö som används som slagträ är till kostnaderna en bråkdel av vad Nagus och Pargas fasta förbindelse skulle bli och kosta, så vi fortsätter nöjda med Electra, det rena skärgårdsalternativet

  3. Det finns ett alternativ och endast ett i landskapsplanen för att det är bäst som helhet. Att det går framåt i Hailuoto är bara bra. Dessa projekt har levt tillsammans i många varv bl a hos ministeriet. Så när en går framåt ökar möjligheten även för den andra.

Kommentarerna är stängda.

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng