TY-forskare hittade en glömd varan

Gammal goding. Varanen Varanus douarrha har återupptäckts av TY-forskaren Valter Weijola. Foto: Valter Weijola
Varanus douarrha. Så heter forskaren Valter Weijolas fynd på en ö mitt ute i Stilla Havet.

Den 1,3 meter långa varanen lever på ön New Ireland i Papua Nya Guinea och arten är troligen den enda av sitt ursprung och i den storleksklassen som har överlevt till i dag.

Weijolas fynd är speciellt intressant eftersom övriga arter på den här ön försvann redan tusentals år innan människan anlände.

Valter Weijola som är forskare vid Åbo universitets biodiversitetsenhet, tillbringade flera månader på fältet i Papua Nya Guinea år 2012. Han upptäckte då att varanerna på New Ireland skiljde sig från de övriga mer kända arterna på grannöarna.

– De genetiska undersökningarna bekräftar att den här öns varaner har levt isolerade och utvecklat sin egen art.

Arten upptäcktes redan på 1800-talet men på grund av ett skeppsbrott lyckades varanen inte fås till ett museum för att undersökas närmare.

Fransmannen René Lesson besökte ön med sitt forskningsfartyg år 1823 och var också den som döpte varanarten till Varanus douarrha som betyder ”varanödla” på det lokala språket siar-lak.

Lesson fick tag på en varanindivid som skulle undersökas i hemlandet, men eftersom skeppet förliste vid Godahoppsudden fick biologerna hemma i Frankrike aldrig stifta bekantskap med arten.

– Sedan dess har man utgått i från att varanen tillhör arten Varanus indicus som är mer allmänt förekommande i norra Australien, Papua Nya Guinea och på öarna runt omkring.

Weijola och hans internationella forskargrupp beskriver nu Varanus douarrha som en egen art.

Tidigare har Weijola upptäckt varanen Varanus semotus och råttan Rattus detentus på Bismarck-öarna.

– De här upptäckterna har fördubblat antalet kända varanarter och bevisat att det existerat betydligt fler ursprungliga ryggradsdjur på Papua Nya Guinea än man trott.

Varaner är viktiga rovdjur som lever i Afrika, Asien, Australien och på öarna i Stilla havet.

Man känner i dag till cirka 90 arter, men trots sin stora storlek finns det rätt lite information om djuren. Många arter visar sig inte för människan och lever i avlägsna trakter som är besvärliga att ta sig till.

Forskningen har publicerats i Australian Journal of Zoology.

Stäng