Nordeas sorti i Pargas hårt slag mot företagen

Kritisk. Företagaren Rabbe Holmberg är upprörd och bekymrad över att Nordea stänger sitt kontor i Pargas. Alla bankärenden kan inte skötas via nätet. Det behövs också personlig service, säger han. Foto: J-O Edberg

– Man har vant sig vid det mesta när det gäller bankernas nedskärningar. Men det här beskedet kom som en chock.

Företagaren Rabbe Holmberg i Pargas är upprörd över Nordeas beslut att stänga bankkontoret på orten.

Den sista mars slås kontoret ihop med Nordeas i bankkontor i köpcentret i Skanssi i Åbo.

– Det här ett stort bakslag för både privatkunder och företag på orten. Det är radikalt att dra in bankkontoret på en industriort som Pargas som har många företag, säger Holmberg, som driver företaget Åbolands fastigheter.

Företaget som erbjuder fastighetsförmedling och disponentservice drabbas direkt av kontorsnedläggningen.

Fastighetsaffärerna och bostadsbolagens lån för renoveringar och reparationer sköts via bank.

Företaget sköter disponentservicen för ett 60-tal bostadsaktiebolag i Pargas. Många av dem är kunder i Nordea.

– Det är viktigt att bankkontoret finns nära till hands. Hittills har allt fungerat bra. Men i fortsättningen blir vi tvungna att åka till Skanssi i Åbo för att sköta bostadsaktiebolagens bankärenden. Samma sak gäller när vi gör fastighetsaffärer. Det blir tidskrävande och orsakar extra utgifter, säger Holmberg.

– Dessutom är det inte bara vi som måste åka till Skanssi. Också våra kunder är tvungna att åka dit då vi gör fastighetsaffärer.

Extra långa resor blir det när försäljningsobjekten finns i skärgården.

– Det blir ganska opraktiskt att resa från Nagu eller Korpo in till Åbo jämfört med att sköta ärendena på banken i Pargas. Det går också åt dyrbar arbetstid. Fastighetsaffärer som vi kunnat sköta på en timme kan i fortsättningen ta 2–3 timmar, säger Holmberg.

Han är inte den enda som är upprörd över Nordeas beslut.

– Jag har pratat med kunder som är betydligt argare än mig. Jag har också fått flera samtal av rådvilla personer som undrar vilken bank de ska välja i fortsättningen, säger Holmberg.

Han tycker att det är brist på kreativa lösningar hos banken när det gäller att hålla kunderna nöjda.

– Allt koncentreras till större enheter samtidigt som man satsar resurser på digitaliseringen. Banken verkar ha blivit fartblind. Men alla bankärenden kan inte skötas via nätet. Det behövs också personlig service, säger Holmberg.

Han är bekymrad över utvecklingen när det gäller bankservicen i Pargas.

Verksamheten vid Nordeas Pargaskontor har successivt körts ner. Kontoret har för tillfället bara två anställda och har öppet ett begränsat antal dagar i veckan.

Nyligen minskade också Andelsbankens kontor i Pargas antalet öppetdagar i veckan.

Holmberg befarar att utvecklingen går i samma riktning som hos Nordea.

– Jag är illa rädd att också Andelsbanken förr eller senare stänger sitt Pargaskontor. Då har vi bara Aktia och Ålandsbanken kvar på orten, säger han.

 

”I framtiden kan allt skötas via mobilen”

Miikka Salminen ansvarar för Nordeas online-tjänster. ÅU-foto

– Ännu kan man inte göra bostadsaffärer via nätet. Men inom fem år kommer det att vara möjligt, säger Miikka Salminen på Nordea.

Salminen, som tidigare var Nordeas regionchef, ansvarar nu för Nordeas online-tjänster i landet.

Han säger att man satsar stora resurser på att utveckla digitala banktjänster som kompenserar för tjänsterna i kontoren.

– Digitaliseringen är vårt samhällsansvar. Vårt mål är att utveckla så enkla och lätthanterliga digitala banktjänster som möjligt som kan användas av alla.

Banken har fått en del respons efter att man beslut att stänga kontoret i Pargas.

– Vi har blivit kontaktade av ett antal kunder. Vi försöker förklara för dem hur de kan anlita våra nät- och telefontjänster i stället. I framtiden kommer alla banktjänster kunna skötas via mobilen, säger Salminen.

1 kommentar till Nordeas sorti i Pargas hårt slag mot företagen

  1. Kanske ”allt” är möjligt att sköta med mobilen om fem eller tio år men knappast vill alla göra det. Så var är ert kundperspektiv Nordea? För övrigt var jag i måndags i en Pargasbank som var fullt med kunder som – just det – ville flytta sina konton från Nordea. Era sista kunder i Pargas röstar med fötterna, bästa Nordea!

Kommentarerna är stängda.

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng