Mekanikerna tar över verkstaden

ROLLBYTE. Bengt Sjöholm och Stefan Rosenblad tar nu som företagare över verkstaden där de tidigare arbetat för Sam Eriksson.

Hösten 1982 tog Sam Eriksson över bensinstationen och bilverkstaden i Dalsbruk. I höstas började han leta efter någon som kunde ta över verkstaden. Lösningen var inte långt borta.

– Det här är en bra överenskommelse, säger Stefan Rosenblad från Kimito.

Rosenblad ska nu tillsammans med Bengt Sjöholm från Västanfjärd ta över verkstaden, där de två har arbetat många år. Sjöholm har varit mekaniker i 28 år, Rosenblad i snart 10.

Överenskommelsen är att de två ska hyra lokal och verktyg för ett år, för att komma igång på ett riskfritt sätt.

– På den där sidan är allt bekant, säger Rosenblad, och pekar på verkstaden.

Att driva ett eget företag är däremot nytt. Rosenblad och Sjöholm träffade därför igår kommunens näringsombudsman Mats Nurmio. När de fått sitt FO-nummer kan de fixa tillstånden som behövs för att starta verksamheten som en Autonomi-verkstad.

– Vi siktar på att öppna i mitten av januari, säger Rosenblad.

De två har en viss rollfördelning, där Sjöholm är en hejare på bromsar och på att svetsa. När något är bra svetsat brukar besiktningsman gissa att det Sjöholm som har fixat, säger Eriksson.

Verkstaden har många stamkunder, men Eriksson, som fortsätter driva ST1-stationen i samma fastighet, ser också en ny målgrupp.

– Allt fler sommargäster lämnar in bilen på service medan de är ute på holmen.

UPPKOPPLAT. –Den här får ni också lära er, säger Sam Eriksson (t-h-) till Stefan Rosenblad och Bengt Sjöholm. Foto: Stefan Holmström

Eriksson har upplevt en hel del under sina år med verkstaden. På 1980-talet handlade arbetet om traditionell service, som att justera brytarspetsar.

– Då var också Lada-bilar mycket vanliga, som det brukar vara på en industriort.

Det var också lättare att beställa reservdelar, säger Eriksson. Nu anlitar biltillverkare så många olika underleverantörer att delarna varierar också då märke och modell är de samma.

Eriksson pekar på en portfölj med en ny dator som kopplas till bilar för en diagnos. Data kan också samköras så att en verkstad kan påminna bilägare om service inför bilbesiktning.

Inom några år hittas kanske bilarnas servicehistoria på nätet, tror Eriksson. Kundförtroendet vilar ändå på samma grund, säger han.

– Det ska vara samma goda mottagande om det sedan är en pappa-Tunturi eller Mercedes som kör in i hallen.

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng