Julhandeln är just nu som livligast

Julkommers i köpcentret Hansa i Åbo. Foto: J-O Edberg

Julförsäljningen går nu in sin livligaste fas. Kundtillströmningen i affärerna och köpcentren ökar sakta men säkert, och trängseln tilltar.

Handeln har positiva förväntningar. Åtminstone i de stora köpcentren i Åbo är det bra flyt på julförsäljningen.

I köpcentret Hansa har antalet kunder ökat stadigt för varje vecka som julen närmar sig.

– Julhandeln startade med köpkampanjen Black Friday i slutet av november. Sedan dess har kundtillströmningen ökat i en takt om 5–8 procent i veckan, säger köpcentrets direktör Timo Palviainen.

Den senaste tiden har köpcentret haft 200 000–250 000 besökare i veckan.

– Den här veckan och julveckan räknar vi med att antalet ökar till 300 000. Som det nu ser ut tror vi att årets julförsäljning blir bättre än fjolårets. Responsen vi får från köpmännen är positiv, säger Palviainen.

Tutta Tomberg och Johanna Björkas har fullt upp med att paketera in julgåvor inför väntande kunder. Foto: J-O Edberg

Han räknar med att december månads försäljning ökar med 3–6 procent jämfört med i fjol.

Palviainen vill inte nämna några siffror i euro men säger att december månads försäljning står för en betydande del av köpcentrets årsförsäljning. I fjol var Hansas försäljning drygt 230 miljoner euro.

– För många affärer är julförsäljningen en av den viktigaste inkomstkällorna på året, säger han.

Julgodis och annat gott säljs på Hansatorget. Foto: J-O Edberg

Också i köpcentret Mylly i Reso har julhandeln tagit ordentlig fart.

– Det ser riktigt bra ut, kundtillströmningen i köpcentret är stor. Vi räknar med minst lika många kunder i år som under fjolårets julhandel. Då hade Mylly över 600 000 kunder i december, säger köpcentrets vd Kati Kivimäki.

Också försäljningen väntas nå upp till minst samma nivå som i fjol. Myllys julförsäljning var då 30 miljoner euro.

Den här helgen och julveckan väntas handeln bli som livligast.

– Julhandeln har stor betydelse för hela årets försäljning. Försäljningen i december är den bästa på hela året, säger Kivimäki.

I fjol steg Myllys årsförsäljning till över 200 miljoner euro.

Liisa Nikkanen, vd i köpcentret Skanssi, räknar också med att årets julförsäljning blir minst lika god som i fjol.

– Vi har ännu inte fått några exakta siffror. Men procentuellt räknar vi med en tvåsiffrig försäljningsökning i december jämfört med i fjol, säger Nikkanen.

Kundtillströmningen har ökat stadigt de senaste veckorna.

– I november hade vi 50 000–60 000 kunder i veckan. Nu i veckan inför jul räknar vi med att besökarantalet stiger till närmare 100 000, säger Nikkanen.

Hon tror att köpcentrets förlängda öppettider och konsumenternas ökade tilltro den egna ekonomin bidrar till den livliga julhandeln.

– För första gången på flera år ser konsumenterna positivt på sin ekonomi. Det här har säkert betydelse för handeln, säger Nikkanen.

Petri Juntunen, butikschef i en av Power-kedjans elektronikaffärer i Åbo tror också att finländarnas ökade tilltro till den egna ekonomin inverkar positivt på julhandeln.

En av de populäraste julklapparna för tillfället är hörlurar, säger han.

–Hörlurar i olika modeller är nog en av julens hitprodukter. Den här trenden gäller i hela branschen, säger Juntunen.

Julgatan i Åbo. Foto: J-O Edberg

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng