Yle Åbolands ingångssida på webben slopas

Försvinner vid årsskiftet. Yle Åboland får, tillsammans med Svenska Yles övriga regioner, inte längre ha en redigerad ingångssida. Foto: Paul Söderholm
Försvinner vid årsskiftet. Yle Åboland får, tillsammans med Svenska Yles övriga regioner, inte längre ha en redigerad ingångssida. Foto: Paul Söderholm

Svenska Yles regionala förstasidor på webben försvinner senast vid årsskiftet.

Finska Yle har redan slopat sina regionala webbsidor. Det här var en eftergift till kritiska lokaltidningar som kom till då Arto Satonens (Saml) parlamentariska arbetsgrupp utredde Yles uppdrag under våren.

Exakt hur Svenska Yles webb kommer att se ut är ännu oklart, säger direktören Marit af Björkesten.

– Vi följer med diskussionen om huruvida de ändringar finska Yle gjort är i enlighet med Satonen-rapporten. Det finns landsortstidningar som fortfarande är kritiska och tycker att förändringen inte är tillräcklig. Vi vill inte ändra på våra webbsidor bara för att sedan ändra dem en gång till.

Klart är att till exempel Yle Åboland inte kommer att ha en redigerad förstasida på webben. Dessa upplevs vara för lika lokaltidningarnas.

Är den här förändringen journalistiskt motiverad eller en klar försämring?
– I grunden finns ett antagande om att Yle konkurrerar med lokaltidningarna. Det påståendet har egentligen inte utretts i Finland, men däremot i Sverige och Norge där det motsatta visat sig vara fallet. Public service och privata medier sporrar varandra. Jag ser att Svenska Yle har en annan uppgift än lokaltidningarna. Regionerna ska föra en dialog regionalt och med hela Svenskfinland.

Hur ska ni bevara regionernas relevans efter förändringen?
– Därför jobbar vi noga med detta, för att bevara relevansen. Vi är också en viktig mötesplats och det får vi inte tappa bort. Jag vill påminna om att Svenska Yles innehåll görs med skattemedel. Därför ska vi inte gömma undan det. Det vore inte vettigt att göra det.

Ser ingen konkurrens. Svenska Yles direktör Marit af Björkesten säger att inget tyder på att Yles webbsidor konkurrerar med lokalsidornas. Trots det ska de regionala webbsidorna bort. ÅU-foto
Ser ingen konkurrens. Svenska Yles direktör Marit af Björkesten säger att inget tyder på att Yles webbsidor konkurrerar med lokalsidornas. Trots det ska de regionala webbsidorna bort. ÅU-foto

Svenska Yles radiokanal Yle Vega har redan genomgått en förändring och tv-kanalen Yle Fem kommer att dela kanalplats med Yle Teema.

Nu kommer alltså Svenska Yles webbsidor med då kortpacken blandas om. De som har varit kritiska mot att Yle Fem ska samsas om sändningstiden med Yle Teema kommer troligen att se slopandet av de regionala webbsidorna som ytterligare en förlust.

af Björkesten ser inte förändringen av Yle Fem som en förlust utan som Svenska Yles eget val, tänkt att stärka tv-utbudet.

Att regionerna tappar den egna ingångssidan på webben kommer att leda till kritik, anar hon.

– Alla förändringar leder till diskussion och vi välkomnar att folk engagerar sig. Det vore mer oroväckande om de inte gjorde det.
Förändringen på webben är åtminstone i det här skedet inte primärt en resursfråga och kommer inte att påverka antalet anställda på Svenska Yle, säger af Björkesten.

LÄS OCKSÅ: Nyhetsbloggens kommentar: ”Futtigt och fantasilöst”

 

”Vem gagnas av det här?”
Ulrika Fagerström, chef för Yle Åboland, är med i den arbetsgrupp som ser över hur Svenska Yles regionala webbsidor ska förändras.

– Utgångspunkten är det krav som Satonen-gruppen ställt och det är Yles förvaltningsråd som följer med hur arbetsgruppens linjer följs på Yle.

Fagerström säger att regionerna gärna hade fortsatt som nu, men utesluter inte att förändringen kan föra något gott med sig.

Att förändringen är en kompromiss för att tillmötesgå de kommersiella medieaktörer som är kritiska mot Yle är trots allt klart.

– Frågan är vem som gagnas av det här. Tidningarna drar knappast någon fördel av det här. Jag menar, inte blir ÅU:s webbsida bättre för att vår görs på ett annat sätt och blir del av en större helhet. Huvudsaken är att publiken inte får ett sämre utbud.

Ulrika Fagerström. ÅU-foto
Ulrika Fagerström. ÅU-foto

 

Svenska Yle på webben

  • Svenska Yle har fem regioner med egna webbsidor.
  • Regionerna är Huvudstadsregionen, Västnyland, Åboland, Österbotten och Östnyland.
  • Därtill finns egna ingångssidor för inrikes- och utrikesnyheter, och för sporten och kulturen.
  • Ingångssidan till Svenska Yles utbud – svenska.yle.fi – är klart störst, säger Marit af Björkesten.
  • Sammantaget är alla regioner mer populära än inrikessidan ensam.

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng