Populär järnhandel i Kimito fyller 10 år

Henrik Österberg är båtbyggare och en av stamkunderna i Kimitos S-Rauta.
Henrik Österberg är båtbyggare och en av stamkunderna i Kimitos S-Rauta.

Från nyår kommer S-kedjans stora järnhandel i  Kimito att ha ännu fler artiklar än dagens 10 500.

– Vi utvidgar avdelningen för sällskapsdjur – dit räknas också hästar – och på lantbrukssidan. Den börjar nu helt skötas från Kimito efter att under några år delvis ha skötts från Salo.

Det säger butikschef Roger Kvarnström i Kimito och tillägger att det snart blir dags att fira att tio år har gått sedan man flyttade in i sitt då nybyggda affärshus i centrum av Kimito. Det ska firas fredagen den 30 september med kaffe, kaka och förstås erbjudanden.

Fr.v. Gabriella Mustonen, Roger Kvarnström och Charlotta Sten är bekanta ansikten för många kunder i Kimitos S-rauta.
Fr.v. Gabriella Mustonen, Roger Kvarnström och Charlotta Sten är bekanta ansikten för många kunder i Kimitos S-rauta.

Viktigast är den lokala kundkretsen men fritidshusägarna är mycket välkomna.

– Vi har vuxit allra mest på trävarusidan, alltså traditionella byggmaterial. Det byggs väldigt mycket, men nästan uteslutande ute i skärgården. Där är det å andra sidan frågan om stora byggen, med terrasser upp till 300 kvadratmeter. Så virke går det nog åt.

– Att en del av våra fritidshusägare köper byggvaror med sig härifrån då de ska bygga något i Helsingfors är ännu ett plus. Många gör det för att de uttryckligen vill att pengarna ska stanna på vår ö – och förstås för att de får god service.

I fjol fick kunderna rösta fram den bästa av Finlands fjorton S-rautaaffärer och då var det Kimito som vann.

– En stor ära för oss. Förstås är största förtjänsten våra anställdas som verkligen får läsa på för att kunna de nya produkterna och trenderna, säger Kvarnström.

Ni har S-kedjans bensinmack och mataffär som grannar men nu bygger K-kedjan sin affär alldeles intill, vad säger du om det?

– Bara bra. Ju flera butiker desto flera kunder för Kimito centrum. Och konkurrens är alltid bra. Det håller oss på tårna.
.

Kommer kunderna ofta med önskemål och idéer?

– Jo, och det är bra. Vi ska ju inte utvecklas för vår skull utan för kundernas.

Får ni själva bestämma ert sortiment?

– Det finns ett bassortiment som går enligt butikens storlek men visst får vi bestämma mycket själva, SSO eller Suur-Seudun Osuuskauppa dit vi hör så dikterar inte. Jag brukar uppmuntra de anställda till egna beslut. Det är ju de som vet vad som efterfrågas.

Vad är viktigast inom kundbetjäningen hos er?
.

– Att ingen anställd säger vad han eller hon bara tror sig veta. Antingen vet man, eller så tar man reda på, säger Kvarnström.

Är bygge/inredning, lantbruk och sällskapsdjur de ben ni har att stå på?.

– Nej, som fjärde har vi trädgård, säger Kvarnström.

 

Också små kunder. En stamkund är Emma Söderström med chihuahuan Maja som här hälsar på Charlotta Sten.
Också små kunder. En stamkund är Emma Söderström med chihuahuan Maja som här hälsar på Charlotta Sten.

 

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng