Pensionärer är aktiva online

Aktiva. Enligt undersökningen som gjorts via e-post sköter nypensionerade gärna bank- och försäkringsärenden online. Pensionärer använder också e-post och letar efter information på webben. Nästan hälften är dessutom aktiva i de sociala medierna. Lehtikuva
Aktiva. Enligt undersökningen som gjorts via e-post sköter nypensionerade gärna bank- och försäkringsärenden online. Pensionärer använder också e-post och letar efter information på webben. Nästan hälften är dessutom aktiva i de sociala medierna. Lehtikuva

Maija-Kaarina Saloranta, 81, använder internet på sin bärbara dator och på sin smarttelefon sammanlagt ett par timmar om dagen.
Hon använder enligt sina egna ord till och med lite för mycket tid på Facebook. Dessutom betalar hon sina räkningar online och använder sig flitigt av olika bibliotekstjänster.
– Jag googlar också hela tiden, säger Saloranta.

Så gott som alla nypensionerade har någon apparat i bruk som kan kopplas till nätet, bedömer en undersökning som Ilmarinen och OP gjort.
Enligt undersökningen som gjorts via e-post sköter nypensionerade gärna bank- och försäkringsärenden online. Pensionärer använder också e-post och letar efter information på webben. Nästan hälften är dessutom aktiva i de sociala medierna.
Undersökningen gjordes hösten 2015 och skickades till personer som anmält sin e-postadress i samband med en ålderspensionsansökan. Sammanlagt 635 personer svarade på undersökningen. Svarsprocenten var 54.

Saloranta använde internet för första gången redan på 1990-talet på jobbet.
Hon har främst lärt sig använda webben med hjälp av försök och misstag. Användningen försvåras på grund av uppdateringar och ändringar.
Saloranta får hjälp av sin familj och av sina vänner som hon också själv hjälper då hon har möjlighet till det.

Var tredje av de som svarade på Ilmarinens och OP:s undersökning bedömer att de har goda kunskaper i att använda webben och de flesta uppger att de också kunde hjälpa äldre personer med att använda nätet.
Pertti Saariluoma som är professor i kognitionsvetenskap vid Jyväskyläs universitet påminner om att en halv miljon av över 60-åringarna inte använder internet. Teknofobi, alltså en rädsla för tekniska apparater, är vanligt bland äldre.
Frustration och en känsla av att man måste lära sig skapar en ond cirkel och ökar rädslan för teknologi.
– Antingen känner vi att vi har kontroll eller så är vi frustrerade.
Kommunikationsminister Anne Berner (C) som talade vid presentationen av undersökningen påminner om en likvärdighet i digitaliseringen. Hon säger att man måste komma ihåg de personer som inte vill eller till exempel av ekonomiska skäl inte kan använda internet då man utvecklar olika tjänster.
Över 80 procent av dem som svarade på undersökningen sköter sina bankärenden på nätet och tio procent använder sig av mobila tjänster. Endast tre procent av de som svarade på undersökningen uppgav att de hellre använder kontorstjänster i stället för att sköta bankärendena på nätet.
– Kontoren är mer älskade än vad de används, säger OP:s chef för digital affärsverksamhet och kundupplevelser Harri Nummela.

Bankkontoren har minskat i takt med att deras användning har minskat. Kontoren kommer att minska ytterligare och deras roll kommer att förändras.
Bankerna kommer att satsa mer på digital kundservice i form av exempelvis videoförhandlingar och kundbetjäning på sociala medier.
FNB

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng