ÅA-startupen Easytrans visar upp sig i USA

Sébastien Lafond. Foto: Jean Lindén
Snart i San Fransisco. I början av mars reser Sébastien Lafond med Åbo Akademi-startupen Easytrans till den stora mässan Launch i USA. Det blir en gyllene chans att träffa möjliga investerare och kunder. Foto: Jean Lindén

Det finns massor med smarttelefoner, surfplattor och datorer på marknaden som är uppkopplade till internet med en mängd olika anslutningshastigheter.

Om man vill konvertera videoklipp till format som är skräddarsydda för de olika apparaterna, hur kan man då veta vilken datorkapacitet som kommer att behövas för jobbet? Videoklipp kan ju nämligen vara väldigt olika.

Den frågan hade en forskargrupp vid ämnet datateknik vid Åbo Akademi funderat på och publicerat en artikel om.

År 2014 tog ett startupföretag i USA plötsligt kontakt. Företaget tänkte starta en betalsajt där man kunde se videoklipp med universitetsidrott.

Problemet, säger Sébastien Lafond när jag träffar honom i hans arbetsrum i Agora på Universitetsbacken, var att det amerikanska bolaget insett att de konverteringstjänster som fanns på marknaden var alldeles för dyra.

– Det skulle ha dödat deras business. Något i stil med 80 procent av deras budget hade gått till konverteringen. De hade hittat vår artikel och nu undrade de om vi hade publicerat någon datakod som de kan använda.

Det hade Lafond och hans team inte gjort. Men det amerikanska bolagets fråga öppnade ÅA-gängets ögon: deras lösning för hur man kan förutspå kapaciteten som krävs för videokonvertering kan ha ett kommersiellt värde.

De insåg småningom att det som mediebolag vill veta, när de ska konvertera videofiler, är: 1) hur länge det kommer att ta; och 2) vad det kommer att kosta.

Det är precis det som Easytrans, som ÅA-startupen i dag heter, nu erbjuder.

Lafond säger att det finns många firmor på marknaden som konverterar videofiler, men de tar ett fast pris per timme samtidigt som de inte kan säga hur länge konverteringen tar.

– Vi kan erbjuda extremerna. Behöver du konvertera ett videoklipp snabbt så kan vi genast visa hur mycket det kommer att kosta. Har du inte bråttom kan vi erbjuda ett långsammare och mycket billigare alternativ.

Tekniskt går det till så att Easytrans tar några snabba ”fingeravtryck” av videoklippet. Ett fingeravtryck tas genom att programmet mäter cirka 20 värden i videoklippet.

Vad är det i klippet som man mäter? undrar jag. Lafond skrattar och säger att han inte kan avslöja det. För det är just variablerna och de matematiska algoritmerna, framtagna vid ÅA, som är hjärtat i tekniken.

– Och ju mer man konverterar, desto bättre blir programmet på att förutspå den kapacitet som arbetet kräver, förklarar han.

Vi startar upp en enkel demonstrationsversion av tjänsten på Lafonds laptop.

Vi väljer ett kort videoklipp och klickar i att vi vill konvertera klippet så att det passar en Iphone 5-telefon.

Programmet analyserar omedelbart klippet och ger oss tre alternativ. Det billigaste är att konvertera klippet på 323 sekunder för 25 cent per timme. Det dyraste är att konvertera videon på 182 sekunder för 1 dollar per timme.

Easytrans. Foto: Jean Lindén
Erbjuder alternativ. Här har vi laddat upp ett filmklipp i demoversionen av Easytrans. Vi väljer att konvertera filmen så att den passar en Iphone 5-telefon. Programmet ger genast tre alternativ för hur snabbt vi vill att filmen konverteras och till vilken kostnad. Foto: Jean Lindén

Easytrans riktar sig förstås inte till hemanvändaren som ska konvertera sin bröllopsvideo, konstaterar Lafond.

De tänkta kunderna är stora mediebolag med tusentals timmar video. Ta till exempel filmtjänsten Netflix, eller stora nyhetsbolag.

Ibland kanske de inte behöver konvertera sina filmer snabbt, och då kan de välja en billig och långsam konvertering. Andra gånger är det bråttom, och då kan Easytrans mycket snabbt konvertera filerna – och på förhand meddela vad det kostar.

Och då Easytrans kan optimera datorkapaciteten kan de ligga under andra tjänster i pris. För ett bolag som kanske betalar tusentals euro per dag för konvertering blir det här snabbt stora summor.

Lafond säger att det som mediebolagen samtidigt blir av med är de fysiska grunkor som många av dem fortfarande använder för konverteringen.

Apparaterna är dyra, måste skötas, uppdateras och förnyas. Dessutom måste deras kapacitet vara anpassad till de stunder då de används mest. Under flera månader kan de stå nästan oanvända.

I den kommersiella versionen av Easytrans tjänst, som Lafond också visar mig, kan man ha en mängd förinställningar för konverteringen. Allt ska vara så enkelt som möjligt samtidigt som användaren inte ska kunna missförstå något.

Användaren anger hur videomaterialet ska konverteras och så åker filerna iväg till ”molnet”, alltså till de datorkapacitet som Easytrans hyrt och som är anpassad för behovet just nu. Efter konverteringen landar videoklippen – i de format som kunden valt – på kundens servrar.

Finns det någon teknisk utveckling som skulle dra mattan under er affärsidé?

– Det skulle vara om någon börjar erbjuda obegränsad gratis datorkapacitet, säger Lafond. Men det är inte troligt.

Jag frågar Lafond om han vet hur det står till med det amerikanska bolaget som skulle erbjuda universitetsidrott, och som omedvetet satte Easytrans-bollen i rullning.

Deras webbadress är fortfarande i funktion, säger Lafond. Men det finns inget på sidan.

Sébastien Lafond. Foto: Jean Lindén
USA är den stora, potentiella marknaden, säger Sébastien Lafond. Foto: Jean Lindén

T-skjortorna beställda för USA-resan

Då jag träffar Sébastien Lafond har han nyss beställt t-skjortor med Easytrans logo på. ÅA-startupen ska visa upp sig på den stora Launch-festivalen i San Fransisco i början av mars.

– Och startupföretag måste ha t-skjortor, ler Lafond. Åtminstone i USA.

Det blir en spännande resa. USA är den riktigt stora, potentiella marknaden för Easytrans. San Fransisco blir en chans att träffa andra startups – och framförallt möjliga investerare och kunder.

Hemma i Finland testar Yle en enkel demoversion av Easytrans tjänst.

Nu är startupen redo att ta klivet ut på marknaden och få musklerna att utveckla son produkt ytterligare.

– Alla säger att det är en cool produkt, säger Lafond. Men det gäller att hitta den första betalande kunden.

Fem personer vid ämnet datateknik är involverade i projektet. Lafond uppskattar att 20 procent till en tredjedel av hans arbetstid går till Easytrans, resten till övrigt akademiskt arbete.

Efter sommaren är tanken att en av de inblandade – Tewodros Deneke som snart doktorerar – helt fokuserar på företaget.

Easytrans är ännu inte juridiskt ett bolag, men är tänkt att bli det om några månader. Processen för att föra över rättigheterna från Åbo Akademi till företaget är igång och inkluderar ekonomisk kompensation till ÅA.

– Men det viktigaste är egentligen den tekniska sidan, säger Lafond. Om företaget får luft under vingarna finns det mycket att forska vidare i. Då kan vi anställa studerande för att utveckla tekniken, och spela en roll för hela det ”lokala ekosystemet” för forskning.

Saker att forska i är till exempel hur man ytterligare kan optimera molnkapaciteten, så att man bara hyr den datorkapacitet man behöver. Själva konverteringen – ”transkodningen” – kan också utvecklas.

Lafond konstaterar ödmjukt att teamet aldrig nått hit utan hjälp: från innovationsfinansieringsverket Tekes, som sköt till pengar innan teamet hade en klar bild av produkten, till ÅA:s service för innovationsärenden.

Och det är via Turku Science Parks program SparkUp och BusinessUp som ÅA-teamet om några dagar är på väg till USA. Via programmen har teamet, som saknade businesserfarenhet, bland annat drillats i markandsföring.

– Vi har övat hur man på tre minuter ”pitchar” sin idé, lärt oss försäljningstekniker och fått juridisk info om hur man gör upp kontrakt. De är intressant att som akademiker lära sig den biten. Stegen från forskning till produkt till marknad kan vara korta.

De andra i Easytrans är Johan Lilius (strategichef), Sina Deznabi och Lahiru Rasnayake (båda Senior Cloud Engineer). Till Launch åker också fem andra starupföretag: Noccelan, Uwis, Belightful, Jakamo och Getjenny. De tre första är från Åbo.

Text:
Jean Lindén
040-548 5320/jean.linden@aumedia.fi

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng