Få kondition med korta ruscher

Du behöver inte springa långt och länge för att få bättre kondition - korta snabba sprinter räcker, visar forskning. Lehtikuva
Du behöver inte springa långt och länge för att få bättre kondition – korta snabba sprinter räcker, visar forskning. Lehtikuva

Har du svårt att hinna med att träna? Då kanske ett träningspass under tio minuter kan vara någonting för dig.
Enligt nya forskarrön kan konditionen förbättras genom sprintpass på 2×20 sekunder.

Högintensiv intervallträning (HIIT) har visat sig förbättra konditionen lika mycket som vanlig uthållighetsträning, exempelvis en runda i joggingspåret eller en tur på cykel.

Det som forskarna vid Karolinska Institutet (KI) i Sverige har undersökt den senaste tiden är om mycket korta intervaller kan ge samma effekt som exempelvis 6×1 minut eller 7×1 minut, som andra studier visat ha lett till förbättrad kondition.

– Vi ser stöd för att extremt korta HIIT-intervaller kan ge en effekt på syreupptaget motsvarande vad man tränar vanligtvis, säger Thomas Gustafsson, forskare vid KI, till nyhetsbyrån TT.

Det har visat sig att två ruscher à tjugo sekunder inom ett tio minuter långt träningspass, upprepat tre-fyra gånger i veckan under fem veckor, är tillräckligt för att förbättra det maximala syreupptaget.

– Däremot är det inte säkert att man kan uppnå andra positiva effekter av träning med detta. När det gäller intervallträning 6×1 minut vet vi att det ger effekt på blodtrycket och sockerupptaget. Men om det också sker vid 2×20 sekunder vet vi inte då det ännu inte har studerats, säger Gustafsson.

En möjlig orsak till att så korta sprinter kan ha effekt på syreupptaget är den snabba nedbrytningen av muskelns glykogennivåer vilket leder till vätskeförskjutning från cirkulationen till muskeln. Detta skulle kunna vara en signal till att på lång sikt öka blodvolymen vilket leder till ett förbättrat syreupptag.

Men det är ännu inte läge att föreslå några nya rekommendationer för HIIT-träning eftersom man i nuläget tittar på och försöker förstå mekanismerna.

– Men på lång sikt kan det kanske vara så att man cyklar korta träningsperioder och kombinerar med vanliga promenader i stället för att springa 45 minuter på löpbandet på gymmet.
– Exakt hur man omsätter det i praktiken blir upp till professionella tränare inom idrotten och inom hälsovetenskapen. 

FNB–TT–Ingela Ahlberg

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng