Nya butiker lyfter Skanssis försäljning

Varuhuset Tokmanni öppnade iSkanssi på torsdagen. Foto: J-O Edberg
Varuhuset Tokmanni öppnade i Skanssi på torsdagen. Foto: J-O Edberg

Köpcentret Skanssis försäljning ökar trots att detaljhandeln i landet backar. I augusti minskade detaljhandelns försäljning klart.
Skanssis augustiförsäljning ökade däremot med 13 procent jämfört med augusti i fjol. Köpcentret uppger att försäljningen steg till 11,3 miljoner euro.

Skanssi lockade också fler besökare än i fjol. Antalet besökare i augusti ökade med sex procent till 328 000. Hälften av köpcentrets besökare är stamkunder.
Kundtillströmningen fortsatte att öka i september. Under månaden hade köpcentret 312 000 besökare, en ökning med 25 procent jämfört med året innan.

Liisa Nikkanen. Foto: J-O Edberg
Liisa Nikkanen. Foto: J-O Edberg

– Vi upplever alla tiders höst. De nya butikerna som öppnat hos oss har satt fart på försäljningen och kundtillströmningen, säger Skanssis vd Liisa Nikkanen.
Speciellt sportaffären XXL:s öppning i augusti lockade många kunder till köpcentret.

I våras öppnade djurbutiken Musti ja Mirri och inredningsbutiken My Home. I somras öppnade underklädesaffären Change och optikern Silmäasema. Invigningen av XXL Sports and Outdoor i slutet av augusti orsakade enorma köer. I september öppnade Luhta Brand Store i Aleksi 13:s gamla lokal.

Hela köpcentret har för tillfället drygt 90 affärer och sysselsätter 1 200 personer. Nikkanen väntar att årets försäljning ökar med fyra procent från fjolårets knappt 117 miljoner euro.

Hon räknar med att antalet besökare ökar i år, antalet förutspås öka med 3–5 procent. I fjol hade Skanssi 3,3 miljoner besökare, lika många som året innan.

För tillfället står fyra affärslokaler tomma. Men Nikkanen räknar med att alla blir uthyrda då flera  Pop Up-butiker tillfälligt flyttar in höst. Bland dem finns Gullkrona och Åbolands hantverk.

Det senaste företaget som öppnar affär i Skanssi är varuhuskedjan Tokmanni som invigde sitt varuhus i dag.  Tokmanni tar över lokalen på andra våningen där varuhuset Anttila tidigare verkade. Lokalen är 2 000 kvadratmeter stor.
Genast på morgonen lockade affären många kunder. Produkthinkarna som företaget delade ut åt de 500 första kunderna tog slut på en kvart.

Heikki Väänänen. Foto: J-O Edberg
Heikki Väänänen. Foto: J-O Edberg

Tokmannis vd Heikki Väänänen räknar med att 2 500 kunder besöker varuhuset under öppningsdagen.
– Målet är att vi ska ha minst 1 000 kunder om dagen, då blir varuhuset lönsamt.
Enligt Väänänen är Skanssi en bra plats för Tokmanni. Köpcentrets läge är bra och där rör sig många kunder. Vi vill vara där kunderna finns, säger han.

Varuhuset är Tokmanni-kedjans 153:e varuhus i landet.  I slutet av oktober öppnar man ytterligare ett i varuhuset Wiklunds fastighet i centrum. Sedan tidigare har Tokmanni också varuhus i Piispanristi i S:t Karins och i köpcentret Mylly i Reso.

Det nyöppnade varuhuset i Skanssi har åtta anställda. Tokmanni-kedjan sysselsätter totalt 2 000 anställda och omsätter 730 miljoner euro. Försäljningen har de senaste sex åren ökat med i snitt fem procent om året, säger Väänänen.

 

Varuhusen är förlorare då köpcentren växer

Varuhuset Wiklund. Foto: Stefan Crämer
Varuhuset Wiklund. Foto: Stefan Crämer

Varuhusen och affärerna i centrum tappar kunder då allt fler konsumenter koncentrerar inköpen till köpcentren.
– När handelns försäljning inte ökar är det alltid bort från någon. Varuhusen har länge haft det svårt, speciellt de som verkar i städernas centrum, säger Juhani Pekkala, vd för Finsk handel.

Köpcentrens trumfkort är att de är lätta att nå med bil, och också med buss. Och det breda utbudet av produkter gör att kunderna kan handla allt de behöver på en gång, säger han.
För tillfället är det nolltillväxt inom handeln och någon större ökning i försäljningen är inte i sikte. Nästa år väntas i bästa fall en tillväxt på en procent, säger Pekkala.

Janne Reunanen, chef för Sokos verksamhet i Åboregionen, säger att konkurrensen om kunderna är hård.
Men han vill inte kommentera om Sokosvaruhuset i centrum har tappat kunder till köpcentren utanför stan.
– En fördel är att vi också har en Sokos-affär i Mylly, säger Reunanen.

När det gäller försäljningen säger han att man har uppnått målen. Här är trenden den samma som i hela branschen. I praktiken betyder det nolltillväxt, säger Reunanen.

I Sokosvaruhuset Wiklund finns sedan en tid tillbaka outnyttjade försäljningsytor efter att man minskade utbudet av produkter. Det skedde för ett år seden i samband med personmalminskningen. Då försvann leksakerna, barnkläderna, sport- och fritidsartiklarna och hemelektroniken ur utbudet.

För att fylla tomrummet har TOK beslutat att ta möbelaffären Vepsäläinen och varuhuset Tokmanni som hyresgäster.
Tokmanni flyttar in i varuhusets andra våning i slutet av oktober. Vepsäläinen flyttar senare i höst in i tredje våningen.
– Vi hoppas att den här lösningen ska göra varuhuset mera attraktivt och locka fler kunder, säger Reunanen.

Han ser inte Tokmanni som en konkurrent. Tvärtom, det är bara positivt att det kommer nya affärer som lockar kunder, säger han.
– Tanken med den här lösningen är att skapa ett koncept i stil med ett köpcentrum där flera affärer verkar under samma tak, säger Reunanen.

Heli Marjanen, professor i ekonomisk geografi vid Åbo universitet, tycker att lösningen är intressant.
– Det är ett modigt beslut av TOK att låta Tokmanni flytta in i Wiklunds varuhus. Det ska bli intressant att se hur det går.

Också Marjanen ser trenden med att handeln koncentreras till köpcentren. Köpcentren lockar kunder på flera olika sätt, säger hon.
– Utöver att de är lätta att nå och handla i ger de med sitt breda utbud av service kunderna en upplevelse, ett mervärde. Även om man har lite pengar att röra sig med kan man ändå unna sig ett besök i ett köpcentrum. Man kan köpa till exempel bara en liten sak som inte kostar så mycket, eller så går man bara på kaffe. Allt för att komma bort från den grå vardagen, säger hon.

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng