Hockeyprodukten är illa ute

Riktningen? Ishockeyn vill bli mera businessinriktad och proffsigare. Gör det helt ut då. Tänk hockey och sporten bredare och gör den bättre tillgänglig för flera. Dåliga publiksiffror säger något om bland annat prissättningen. Lehtikuva
Riktningen? Ishockeyn vill bli mera businessinriktad och proffsigare. Gör det helt ut då. Tänk hockey och sporten bredare och gör den bättre tillgänglig för flera. Dåliga publiksiffror säger något om bland annat prissättningen. Lehtikuva

LEDARE. Vår egen ishockeyliga försöker förändra sig. Men lätt gör den det inte för sig.

Att Vasa Sport lyftes in i ligan i och med kabinettsbeslut väckte förstås reaktioner som frågade var sportsligheten i Ligan har tagit vägen.
Att Ligan har tagit in KooKoo från Kouvola på samma sätt gör inte sportlighetsdiskussionen bättre. Men Ligan jobbar klockrent utgående från de regler den själv har gjort.
Det lag som vinner Mestis kan ansöka om ligalicens. Om den beviljas av Ligan – läs: om det ansökande laget passar in i det ekonomiska fält Ligan nu vill täcka – stiger laget till den högsta serien.

Det Ligan naturligtvis gör är att den vill täcka så många ekonomiområden som möjligt. När man nu tagit med Kouvola-regionen torde Mikkelin Jukurit inte ha en chans att nå Ligan på något sätt. S:t Michel ligger för nära Kouvola och Jyväskylä.
Ur ett businessperspektiv gör Ligan nu rätt saker.
Rent sportsligt verkar vår hockey inte hänga med.

Kritikerna får naturligtvis goda argument bara med en blick på serietabellen. Vasa Sport har det motigt och man kan ur den synvinkeln naturligtvis fråga sig hur rätt det var att ta med laget i Ligan.
Oddsen för ett Kouvolalag är sannolikt inte speciellt mycket bättre.

Om nu hockeyligan tänker sig att den ska bli en äkta proffsliga, som dessutom ska kunna utveckla hockeyprodukten så att den blir en ordentlig underhållnings- och nöjesprodukt, måste den ta ekonomin och ekonomiområdena i beaktande.
Hockeyutbudet är överstort med KHL och Jokerit där, med Europaligan CHL och med ett digert Ligaprogram.
Publiksnittet ligger nu på 4200, vilket är på tok för lågt och pekar på det problem man står inför i vår inhemska hockey: Hur hålla uppe intresset för produkten i tider av hockeyöverutbud och i en konjunktur där en mindre del av pengarna sätts på nöjen?

Man skulle tro att Ligan som idrottsorganisation skulle ha ett viss spelsinne. Det har den tydligen  inte.
Sport lyftes in i ligan under slutet av en spännande Mestissäsong i fjol. KooKoo ges plats precis då Mestis har kört igång.
Genom totalt felaktig tajmning har Ligan gjort sitt bästa för att ta kål på två Mestissäsonger.
Det är inte klokt. Man borde ha räknat in Mestis i hockeyprodukten och istället frågat sig hur man kunde maximera Mestisdragningskraften samtidigt som Ligan breder ut sig på ekonomiområdena.

Man är nu ute efter en stängd toppliga och tänker sig tydligen att Mestis kommer att vara farm för den.
Det är ett gammalt hockeykoncept som kanske kan lyckas, men ska vi ha en farmserie utan ett större publikintresse än spelarnas närmaste anhöriga?
Spänningen vill Ligan tydligen åtgärda genom att ge de lag som landar 7–10 i tabellen ett wild card, vilket innebär att de har möjlighet att kvala in till slutspel. Av Ligans nuvarande 14 lag har alltså 10 en möjlighet att ta sig till playoffs.

Man har liksom  flyttat in kvalspelen mellan segraren i Mestis och Ligans jumbo in i den stängda Ligan.
Hur vettigt det är att köra en Liga där nästa alla lag garanteras en möjlighet att ta sig till slutspel?
Sannolikt tänker sig Ligan nu att alla förändringar ger rekyler och tiden grejar dem.
Kanske det. Men hockeyligan måste inse att kontexten den jobbar i, alltså ekonomin, inte är på Ligans sida nu.

Om årets publikmedeltal blir det sämsta på flera säsonger – vilket det sannolikt blir – kommer många att peka finger åt Jokerits KHL-äventyr. Visst, Jokerit drog publik i Ligan, men helt oavsett Rysslandskopplingen har intresset för Jokerit och KHL hittills varit stort.
Istället för att skylla ifrån sig borde man i Ligan bli mer businessinriktad – konkurrensläget är nu ett annat. Ligan måste alltså göra den inhemska hockeyn mera attraktiv och mera tillgänglig. Få in mera sport och spänning i sporten och gör den tillgänglig för flera. Gör den till exempel billigare.

Och ska man vara proffs och businessinriktad så ska man vara det helt ut i Ligan.
Nivån på domararbetet är inte så låg som besvikna tränare låter påskina.
Men det är helt klart att man inte kan köra med annat än helproffsdomare i en Liga som är helprofessionell.

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng