”Reformen leder inte till billigare besiktningspriser”

Patrik Karlsson vid Hellbergs bilverkstad i Pargas i full färd med att reparera en bil. På sikt hoppas Hellberg kunna erbjuda även besiktning vid verkstaden.
Patrik Karlsson vid Hellbergs bilverkstad i Pargas i full färd med att reparera en bil. På sikt hoppas Hellberg kunna erbjuda även besiktning vid verkstaden.

Den nya besiktningslagen delar företagarna i Åboland. Medan vissa är skeptiska till att samma företag i fortsättningen kan erbjuda såväl reparations- som besiktningstjänster ser andra det som tidens melodi. Alla är dock överens om att mera tid och direktiv krävs innan de är redo att expandera sin verksamhet.
Timo Pohjavirta som driver verkstad i Kimito berättade i vintras för ÅU att han inte hade några planer på att skaffa tillstånd för besiktning. Under våren har han inte kommit på andra tankar.
– Nej, jag är nog inte intresserad av det. Det skulle innebära för stora omställningar eftersom jag inte har utrymme i min nuvarande lokal.
Pohjavirta tror inte heller att någon av de andra företagarna på ön kommer börja erbjuda besiktningstjänster.
– Det utbud som finns i dagsläget räcker gott och väl för en liten ort som Kimito. Det är tillräckligt med besiktningsmännen som kommer från Ekenäs till Bromans verkstad tre gånger i månaden.

I Pargas är Mårten Nyström vid bilverkstaden Optiwide inne på samma linje som Pohjavirta. Den nya lagens flummighet gör att han i dagsläget inte planerar att börja erbjuda besiktning.
– Däremot skulle det nog finnas kundunderlag för en besiktningsstation i Pargas. Den enda besiktning som för tillfället erbjuds i kommunen är Helppokatsastus som en gång i månaden kommer till Nagu. I övrigt får folk söka sig till S:t Karins.
Nyström anser att den nuvarande konkurrenssituationen i Pargas är välfungerande. Alla verksamheter har samma profil utan att försöka konkurrera ut varandra. Nyström berättar dock att han är medveten om att kollegan på andra sidan vägen har funderat i mer konkreta banor på att hoppa på besiktningståget.

Femtio meter bort berättar Erik Hellberg mycket riktigt att han är inställd på att i sinom tid börja erbjuda även besiktningstjänster vid sin bilverkstad.
– Det är helt enkelt tidens melodi. Istället för att ha skilda platser för olika tjänster så kombineras allting för att erbjuda bättre kundservice. Givetvis kan detta komma att påverka konkurrensen eftersom det förhoppningsvis skulle locka hit flera kunder.
Innan Hellberg är redo att expandera verksamheten vill han dock se hur konceptet kommer igång på andra håll samt invänta tydligare direktiv – i dagsläget finns det i princip bara ett förslag på hur den nya lagen i praktiken ska tillämpas.

Fastän tanken bakom reformen är att genom att utöka konkurrensen pressa ner prishöjningarna tror varken Nyström eller Hellberg att detta kommer att ske.
– Eftersom trafiksäkerhetsverket Trafi samtidigt ökar sina övervakningsuppgifter så kommer det inte resultera i några större förändringar. På ett sätt är det bra att Trafi idag kontrollerar verksamheten mer än tidigare – men det leder ju samtidigt till att tvingas anställa mera personal som självfallet ska ha lön, säger Hellberg.
Hellberg berättar att han redan har största delen av utrustningen som krävs för att uppfylla Trafis kvalitetsstandard. Det som ännu behövs är bland annat en anställd med erfarenhet av minst sex månaders besiktningsarbete. Processen skulle komma att ta omkring ett halvt år att genomföra.

Utöver den höjda avgiften ser de båda Pargasföretagarna flera positiva inslag med med reformen. Den viktigaste förändringen är att det i fortsättningen kommer att vara möjligt att göra den obligatoriska årsbesiktningen och eftergranskningen på olika ställen.
– Det innebär att om vi till exempel får in en bil som har besiktats i Nagu så behöver vi inte vänta tills nästa gång Helppokatsastus är på plats, utan vi kan bara köra in till S:t Karins och eftergranska den där, säger Nyström.
En annan nyhet är att besiktningsstationerna hädanefter inte behöver erbjuda besiktning för både lätta och tunga fordon.
– Det är goda nyheter för mindre besiktningsföretag som inte har råd med de inventarier som krävs för de stora fordonen. Den nya gränsen går vid 3500 kilo, berättar Hellberg.

Den nya reformen har länge varit under planering och Hellberg tror att den utdragna processen minskat företagarnas iver.
– När hela grejen började rulla för 2–3 år sedan fanns det väldigt stor intresse från företagarnas sida, men i takt med att lagförslaget stod stilla under så lång tid verkar folk mer och mer ha tappat intresset. Personligen är jag dock säker på att det här är den oundvikliga utvecklingen.

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng