Glad över att ms Viken kommer tillbaka

Kurt Kronehag.
Kurt Kronehag.

Företagaren Kurt Kronehag är glad över att ms Viken nu har valts att sköta trafiken på Pargas södra rutt från 2015 fem år framåt – men han är inte glad över upphandlingen.

– Priserna är så pressade att ingen redare har råd att bygga nya båtar. I det här fallet valdes Viken eftersom hon är ett billigt alternativ tack vare att hon redan är avskriven. Men inga avskrivningar betyder också att det inte kommer in några nya pengar för att bygga nya båtar, säger Kronehag.

Då han i går fick reda på att NTM-centralen hade valt Finlands Skärgårdsrederier ab:s ms Viken så blev glädjen stor bland många skärgårdsbor som är trötta på poblemen med nuvarande båten Nordic Duck.

– Viken är byggd speciellt för den här rutten, hon kan ta i land vid alla bryggor och även om hon är utsatt för hård sidvind kan hon hålla sig på stället tack vare sina vridbara propellraa som gör att hon kan gå till och med sidledes. Hon kan snabbt svänga runt på stället och klarar 30 cm is och är dessutom 2003 helt renoverad, så med henne klarar vi bra de fem åren 2015-20. Men vad händer sedan? Åren 2020-22 står vi där med idel gamla båtar.

Kronehag menar att hela upphandlingsprocessen via NTM-centralen borde skippas, eftersom EU-reglerna en gång tillåter det.

– Jag trodde lä nge att det inte var tillåtet men det är möjligt och många sydligare EU-.länder utnyttjar den här möjligheten, så varför skulle inte vi göra det. Jag anser att vi borde göra ett avtal med statliga Skärgårdsrederier om att sköta hela förbindelsetrafiken, och därmed punkt.

Men det fanns en tid då staten ägde och skötte alla båtar och sade att det blev dyrt?

– Visst, trafikministeriet hade utgifter med finansministeriet fick in skatter från varven som byggde båtar och alla som var anställda ombord. Pengarna cirkulerade inom staten, inom Finland. Nordic Duck till exempel ägs av ett utländskt bolag och om dessutom besättningen är utländsk så vad får finska staten för inkomster av det?

–  Vi sparar ihjäl oss genom att sköta upphandlingen som nu och har inte framförhållning nog att se var vi står kring 2020 då alla avtal för alla skärgårdsrutter går ut. Det behövs en långtidsplanering på 10-15 år för att rederierna ska kunna planera.

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng