ÅA-lärare måste uppmana litteraturstudenter att läsa böcker

Mia Österlund.
Mia Österlund.

Ungas läsning förändras, säger Mia Österlund, universitetslärare i litteraturvetenskap vid Åbo Akademi

Barn och unga läser – enligt samstämmiga undersökningar – alarmerande lite böcker. Du är lärare i litteraturvetenskap på universitet. Tror du att ni inom några år blir utan studenter?

– Nej, absolut inte. Vi är ett speciellt ämne så tillvida att hit söker sig sådana som är explicit intresserade av att läsa och skriva. Men jag ser definitivt nya tendenser, läsandet byter skepnad.

Vad är annorlunda jämfört med din egen studietid?
– Man kan inte räkna med att alla läser dagstidningar. Ibland behöver jag poängtera att man ska läsa böcker – för studenter i litteraturvetenskap. Väldigt få läser numera klassiker, många som kommer hit för att studera har mest läst populärlitteratur, lättviktare, deckare.

Gör dethär minskande intresset för själva läsandet det svårare för dej och er att ge studenterna en akademisk utbildning och så småningom en examen?
– Man får undervisa på ett annat sätt, jag tycker att det är dynamiskt och spännande. Jag undrar ibland hur länge jag kommer att jobba med fysiska böcker, när blir det bara skärmar? Men man ska akta sig för att tro att unga studenter alltid har koll på det senaste, jag visste till exempel betydligt mer än de häromveckan då vi pratade om digitala, grafiska romaner.

Österlunds specialområde är barn- och ungdomslitteratur och vad gäller barns läsande pågår en revolution just nu.
– Barnen lär sig hantera pekplattor och smarttelefoner innan de ens tagit i en fysisk bok. Det här medför en massa roliga anekdoter om barn som pekar på bilder i böckerna och försöker förstora den med fingerrörelser. Vårt fysiska förhållande till läsandet förändras.
Att tänka sig att skolan eller vuxenvärlden helt skulle överge kravet på att barn behöver läsa texter, långa texter, böcker är inget önskvärt, enligt Österlund.
– Men för att väcka det läsovilliga barnet krävs att föräldrarna själva läser. Och allt fler vuxna läser inte.

Det handlar också om att läsningen måste värderas i samhället i stort.
– Sen tycker jag inte att det spelar så stor roll vad man läser. Läs ”skräp” om du har lust!
Samtidigt ser Österlund bland de unga en växande bildningshunger. Det finns en insikt om hur mycket mera man får ut av en berättelse om man kan fundera kring sammanhanget.
– Varför är den nordiska deckaren så populär just nu? Varför säljer ”nordic noir” över hela världen? Vad säger det om vårt nordiska samhälle och välfärden? Varför är vi så upptagna av att skriva om våld? Det här intresserar studenterna.

Alldeles uppenbart är dock att de gemensamma upplevelserna och ett slags kollektiv kunskap blir allt ovanligare. Sättet att inhämta kunskap, åsikter och tankar splittras och fragmenteras.
– Jag kan kommentera litteraturprogram på teve under mina föreläsningar. Ingen av studenterna har sett dem. Ingen har en aning om vilken tid tv-nyheterna sänds.

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng