Sol och alger

Nej, den här gången handlar det inte om sommarplågan nummer ett i våra vatten; de blågröna algerna, som blir fler i värmen.
Den här gången handlar det om alger och sol som framtidens bränslen.
En framtid som egentligen redan är här – åtminstone på försöksstadiet.
Vi börjar i Thailand, där en tuktuk som drivs med hjälp av el och solceller på taket presenterades i finländska tidningar i början av veckan.
Den ska utmana de traditionella tuktukarna, som står för en stor del av avgaserna i städerna och som går på traditionella fossila bränslen eller till och med på matolja. Problemet med den nya modellen är att den är betydligt dyrare än de traditionella takförsedda skotrarna med tre hjul.

Men solenergi kan också användas på ett högre plan.
För några dagar sedan landade The Solar Impulse, en prototyp av ett soldrivet flygplan, efter att för första gången någonsin ha klarat av en nattflygning – på solenergi.
Provflygningen räckte i mer än ett dygn, 26 timmar. När planet landade hade det kvar energi för ytterligare tre timmars flygning.
De 12 000 solcellerna på de extra långa vingarna hade skött sig.
Piloten, som tidigare har varit pilot i flygvapnet, sade när han landade efter den lyckade nattflygningen att de uppnådde mer än vad de hade hoppats på.

Det är stora ord från ett forskarteam.
Det är inte heller vardag att forskningsresultat överträffar förväntningarna. Motgångar är vanligare.
Ibland är beskrivningen ”historisk” verkligen den rätta benämningen.
Och forskarna är redan i full gång med uppföljaren till The Solar Impulse. Den ska bland annat vara lättare och större och byggs nästa år.
Följande utmaning blir att flyga över Atlanten – på solenergi.
Redan om två år hoppas man komma runt jorden med det nya soldrivna planet med endast fem mellanlandningar.
Start och landning blir det från Persiska viken.

Tidtabellen för The Solar Impulse har varit imponerande snabb.
Projektet påbörjades för bara sju år sedan vid den polytekniska högskolan i Lausanne, Schweiz och redan i fjol flög man för första gången med den nybyggda prototypen.
Det känns som en kort tid, för ett så pass banbrytande projekt.
Men det är mycket positivt med tanke på framtiden. Det går med andra ord att relativt snabbt presentera alternativ – som fungerar, åtminstone som prototyp.

Men The Solar Impulse är inte det enda färska högtflygande projektet som tar sig till väders på alternativa energikällor.
På den stora flygmässan i Berlin i början av juni presenterades också andra prototyper – ett plan med dieselmotorer, som flög på diesel framställt ur alger, som exempel.
På mässan presenterades också en helikopter, som har en hybridmotor som kan använda diesel och el, där dieselbränslet är biobränsle framställt ur alger.

Bakom dessa innovationer står den europeiska luftfartsjätten EADS. EADS eller European Aeronautic Defence and Space Company är världens näststörsta luft- och rymdfartskoncern och den största i Europa. Till koncernen hör bland annat tillverkarna av Airbusplanen och helikoptertillverkaren Eurocopter.
En verklig maktfaktor, med andra ord.

Enligt dess tekniska direktör är det första gången som man flyger med biobränsle som till hundra procent består av alger.
Hans mål är att tio procent av koncernens plan ska flyga med biobränsle om trettio år.
EADS ser alger som en lovande råvara för hållbara bränslen för jetmotorer, bland annat för att de kan produceras i tillräckliga mängder i slutna bioreaktorer. Det betyder att de inte tävlar om land och vattentillgångar som behövs för att odla mat.
Dessutom förväntas bränsle gjort på alger vara mer effektivt än fossila bränslen.

Alger verkar vara en riktig lyckoträff som råvara för bränsleproduktion.
Enligt EADS är biobränsle gjort på alger fritt från kväveoxider och svavel och då algerna dessutom behöver koldioxid för att växa minskar det flygets koldioxidavtryck.
Det om något är bra för mänskligheten och jordklotet i allmänhet – och bra för branschens image i synnerhet.

Att en bjässe som EADS satsar på algbränsle är tungt och en signal också till mindre aktörer i branschen att man tar sökandet efter alternativ till de traditionella flygbränslena på allvar.
Det är lovande att dylika projekt får stor genomslagskraft.
Kanske de också kan inspirera andra att tänka utanför de etablerade ramarna, för att komma på nya lösningar, alternativ till etablerade sanningar.
Utan den förmågan blir det inga innovationer.
För det är naturligtvis inte bara sol och alger som kan användas på nya sätt.

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng