Carita och Kim Mattsson, Reimari, får landskapets främsta företagarpris

Carita och Kim Mattsson. Köpmännen driver K-Supermarket Reimari i Pargas, och äger också affärsfastigheten i Kimito där bl a Kompass finns. De är också engagerade i fostrarrollen av nya K-köpmän.

Att vinna priset som Egentliga Finlands företag 2017 är något mer än vad Carita och Kim Mattsson kunde tänka sig. Det är ändå just det som sker på lördagskvällens företagargala i Åbo mässcentrum.

Kim Mattsson erkänner att när företagarföreningens ordförande i Pargas, Paul Vikman, tog kontakt, trodde Mattsson att det handlade om företagarpriset för Pargas.

– Men kanske det är det här med att vi också har engagemang på andra orter, som att vi i Kimito äger fastigheten där K-supermarketen Kompass och andra affärer finns, och om att vi fungerar som utbildare av andra K-köpmän, funderar Kim Mattsson.

Det har det säkert. Liksom med det att köpmannaparet har hunnit få en hel rad av pris och utmärkelser tidigare, så enligt många olika bedömningar vet de här två vad de sysslar med.

När Kim Mattsson hämtar oss kaffe och Carita Mattsson installerar familjens hund Lilli att slå sig till ro i kontoret i Reimari kollar jag in raden av pristavlor som pryder ena väggen.

Så här ser det ut: Året brödbutik i Finland 2017, ett pris som bageriförbundet ger, är alltså inte enbart K-kedjans. Enligt förbundet har den här matvaruaffären i Pargas hela landets bästa brödbutik.
Årets bästa K-supermarket i Egentliga Finland 2016. Årets nationella köpmannaprofil i K-kedjan 2011. Årets bästa brödbutik (bageriförbundet) 2009. Årets bästa brödbutik i K-kedjan 2009 med Reimari, år 2008 med K-Supermarket Hirvensalo.
Årets bästa K-supermarket i Finland och i Egentliga Finland 2008, Hirvensalo. Årets bästa köpmannafostrare i K-kedjan i Finland, 2005.

Hirvensalotiden är beviset, tänker jag, det handlar inte om var affären finns utan om var de här köpmännen finns. Att Hirvensalo i Åbo är en bra adress för en köpman är ett faktum, så det fanns också folk i branschen som förvånades när Mattssons valde Pargas hösten 2008.
– Men utmaningar ska det vara, och här har de inte saknats, affären och personalen är större här, säger Kim Mattsson.
I Pargas de har 32 året-om-anställda och sommartid kan det finnas över 50 personer på lönelistorna. På högsäsong under sommaren är Reimaris omsättning i topp fem bland alla landets marketar.
– Personalen är väldigt viktig, säger Carita Mattsson, vi har en engagerad personal som verkligen bryr sig, folk som är matlagningsintresserade också på sin fritid, de följer med trender och tiden.

Att ha tummen på vad som är på gång är avgörande för att behålla dagens rörliga kunder. Helst ska man ligga steget före och erbjuda det som snart ska slå igenom.

– Många i vår personal deltar i branschtävlingar, de går på utbildningar och vi satsar på gemenskapen. I vår gör vi till exempel en studieresa till Amsterdam.Vi reser i två omgångar och folk ställer fint upp för varandra så att vi får det att gå ihop.

– Det är klart att vi alla kan snusa på trender och bekanta oss med matbutiker och restauranger när vi reser privat också, men när vi gör det som ett team från jobbet blir det annat, vi pratar mat och butik hela tiden för vi är så intresserade av det, berättar Carita.

Inspiration ger också de alerta kunderna som kommer med nya önskemål och krav, sådant gillar Mattssons.

– Här är kanske folk mer traditionella, i den meningen att de verkar laga mat alla dagar i veckan medan man i stan oftare märker att man äter ute i veckorna och kockar mindre hemma på vardagar. Å andra sidan är det inte så stor skillnad på vardag och helg numera, hela samhället har förändrats och folk jobbar så olika tider.

Butikernas fria öppettider är något som har följt i den samhällsförändringens spår och när Reimari för första gången höll öppet på en långfredag märkte Mattsson att Pargasaffärens kundunderlag inte var så traditionellt trots allt:
– Jag hade räknat med en lugn dag och hade bara ett par kassor öppna, men här var fullt med folk, snarast kaos, säger Kim Mattsson.

Att luta sig tillbaka och njuta av skördade frukter är inte Mattssons stil. Visst har man lärt sig att försöka tänka på sin egen hälsa också, konstaterar Kim, som minns långa arbetsdagar sju dagar i veckan och året om då han började sin köpmannaera i Dalsbruk.

Riktigt så galet är det inte mera. Men en ständig utveckling känns viktig eller som Carita säger:

– Man får inte gå i gamla spår och köra så lugnt att man somnar vid ratten. Man måste göra lite omkörningar emellanåt och se till att hållas vaken.

Men nästa steg då, vill inte K-kedjan erbjuda någon Citymarket till köpmannaparet?
– Vi trivs bra här och åtminstone byter vi inte ägg mot ägg. Det ska vara något speciellt för att locka oss härifrån, och det är också möjligt att det här blev vår sista affärsadress.

Köpmännen Carita och Kim Mattsson

  • Jobbade båda på sjön, men inte på samma båt, när de träffades 1987. Kim Mattsson säger att han senare haft stor nytta av sina butiksföreståndar- och ledarskapsuppgifter ombord.
  • Har två vuxna söner, Kasper, som jobbar i K-Supermarket Reimari och utbildas till köpman, och Christoffer, som studerar vid Novia.
  • Bor vid åstranden i Åbo och i Kimito, där de tillbringar de flesta veckoslut och ledigheter. I familjen ingår även Bichon frisé-hunden Lilli.
  • Första affären som Kim Mattsson blev köpman för var Kompis i Dalsbruk, åren 1998–2001.
  • Efter det flyttade de till Ekenäs och drev en K-affär där åren 2001–2003.
  • Hirvensalos K-Supermarket var deras adress åren från sommaren 2003 till sensommar 2008.
  • Från hösten 2008 har de varit köpmän för K-Supermarket Reimari.
  • Familjeporträtt med  en hjärtekrossare och ”familjeboss”, hunden Lilli.

     

I Åbo får Linjaliikenne Nyholm pris

Vid Egentliga Finlands företagargala i Åbo mässcentrum på lördagen utdelades årets företagarpris, dels
Egentliga Finlands landskapspris som alltså går till företaget Oy K&C Mattsson Ab i Pargas. Vid sidan om landskapets första pris har omkring trettio lokala företagarföreningar utsett pristagare bland sina hemorters företag.

I Åbo får tre företag pris, nämligen bussföretaget Linjaliikenne Nyholm Oy med Turkka Tuomi i spetsen, bokhandeln Pieni Kirjapuoti där företagaren heter Katri Tuominen och Ari Soiniittys företag Silkkitimpurit Oy.

I S:t Karins fick företaget Aspro som gör rörsaneringar för industrin årets företagspris. Vd Janne Suikkari tog emot priset för företaget som han grundade1997. Aspros omsättning har under de senaste tio åren stigit från 2,8 miljoner till årets cirka 10 miljoner. Aspro finns i Krossi i S:t Karins.

Pikis har en egen företagarförening och där går priset till Heikki Sinisalos redovisningsföretag Tili-Piikkiö Oy. Resoföretagarna premierade i år Keilaraisio Oy Eriksson som drivs av företagaren Petra Eriksson-Sola.

Pargas företagarpris går i år till Praktia och Kimitoöns företagarpris till Björknäs trädgård.

1 kommentar till Carita och Kim Mattsson, Reimari, får landskapets främsta företagarpris

Kommentarerna är stängda.

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng