Laxkuttern som blev en pärla

Matilda under jungfruturen från Västanfjärd till Pargas. Foto: Privat
Matilda under jungfruturen från Västanfjärd till Pargas. Foto: Privat

Den glittrande turkosa laxkuttern som ligger i Kalkhamnen i Pargas är knappt igenkännbar. Den strålar som en pärla.

Men vägen hit har inte varit så enkel. För tre år sedan åkte M/S Matilda på släp från Mälömarin i Pargas till Västanfjärd.

I somras har den för egen maskin kommit tillbaka, med skinande blankt däck, med ny rigg och med modern teknisk utrustning.

Färden för tre år sedan var en händelse att minnas, men ännu mer dramatisk var färden för 22 år sedan. Då gick resan från Danmark till Finland och den nya hemorten Pargas.

Det var då Egil Essén märkte att en sådan där båt, lite yngre än honom för hon är byggd 1932, var till salu.

Den kunde han tänka sig att sätta i skick. Då hette hon Anita.

Hur får man en sådan idé?

– Ja, jag brukar skylla på generna, sjömansblodet som finns i ådrorna, säger 91-åringen med ett skratt.

Så här såg Matilda ut då hon lämnade Lillmälömarinen för Västanfjärd 2013. Foto: Anja Kuusisto
Så här såg Matilda ut då hon lämnade Lillmälömarinen för Västanfjärd 2013. Foto: Anja Kuusisto
Innan avfärd. Så såg Matilda ut när hon var Anita och skulle hämtas från Danmark.
Innan avfärd. Så såg Matilda ut när hon var Anita och skulle hämtas från Danmark.

Båtfärden från Danmark gjordes i goda vänners lag, ett pensionärsgäng som var erfaret på havet såg till att den blivande Matilda kom tryggt fram.

– Men nog var det en resa, vatten kom från alla håll då hon läckte och det regnade, skrockar Essén. Det fanns inte ens nån mellanvägg till motorn, vi sov där nere bredvid den där kultändaren.

– Det är faktiskt lika så bra att skylla på generna, för nog måste man ju vara lite tokig för att ta över ett sådant här projekt, ler Egils son, Ray Essén.

Det är han som efter Matildas transport till Eugeniavarvet i Västanfjärd har hållit i trådarna för båtens renovering.

Skrovet är ursprungligt, däcket är omlagt. Foto: Anja Kuusisto
Skrovet är ursprungligt, däcket är omlagt. Foto: Anja Kuusisto

Han betonar att han har haft sakkunnigt folk som jobbat med henne, nämligen Svante Stenström, Guy Sjösten, Roger Othman med flera.

– Nu är Matilda utrustad med modern teknik och utrustning. Vi har annars gärna velat hedra hennes ursprung, till exempel färgsättningen är enligt dansk trålartradition, men samtidigt är hon invändigt moderniserad.

Nere i salongen märker man att köksutrustningen är fullständig, men den är skickligt infälld så att dagens teknik möter Matildas ursprungsskrov utan problem. Dusch och toalett har också byggts in. Sovplatser finns i salongen och i skansen, i fören.

Numera är motorn bakom ett mellanskott. Motorn är nämligen en skrymmande stor sak och på ett sätt en alldeles egen historia.

Det är fråga om en Hundested råoljemotor, något som heter K-type med serienummer 1065.

– Den väger 3400 kilo och har sju knop som toppfart med 55 hästkrafter, en aktersnurra når upp till samma effekt, säger Ray Essén.

Men det är inte för att ha bråttom över havet han ärvde sin fars Matildaprojekt.

– Matilda är inte en båt för vita kragar, det är mer en båt där du ska vara beredd att smörja olja.

Matilda är också en båt som kanske kunde kallas hårt jobb kombinerat med mycket nöje, och renoveringsprojektet kan kallas en kulturgärning. Hur mycket tid och pengar som har gått åt vill ingen inblandad gissa. Massor, säger de i stället.

– Vi har faktiskt inte haft någon egen båt tidigare, säger Rays fru Ewa. Jag är kaptensdotter och Ray är skeppsbyggare, men någon båt har vi inte haft.dsc_7005

Sjövana är de och har vistats på sjön bland annat med båtar i Egil Esséns ägo. I lite större farkoster känner de sig också hemma, Ray Essén har varit projektledare för vissa lyxkryssarbyggen på varvet i Åbo. Men det är också en annan historia.

Nu är Matilda i fokus, och det verkar som om hon trivs med den rollen där hon ligger i Kalkhamnen.

MS Matilda har hunnit ha flera namn, men sedan 1994 är hon Matilda.
MS Matilda har hunnit ha flera namn, men sedan 1994 är hon Matilda.

– Åtminstone den här vintern ligger hon här, hon har Pargas som hemhamn. Sen får vi se hur långt vi far nästa sommar, vi tar ett steg i taget, säger Ray Essén.

Hans pappa har nog en idé. Igen.
Den idén går ut på att åka ner till Danmark och visa upp Matilda för hennes forna vänner. Vem vet, Matilda signalerar i varje fall redo.

Glatt Matildagäng. Fr.v. Ewa Essén, Ray och Egil Essén. Foto: Anja Kuusisto
Glatt Matildagäng. Fr.v. Ewa Essén, Ray och Egil Essén. Foto: Anja Kuusisto
    FAKTA: Laxkuttern ”Matilda”

  • Byggd 1932 i Kerteminde, Danmark på A.Nielsens varv
  • Köpt av Egil Essén i Danmark 2.11.1993. Namnet var då ”Anita”
  • Våren 1994 gick färden från Danmark till Pargas
  • 1994 till 2013 jobbade Egil otaliga timmar tillsammans med Ingmar Holmén på rivning av gammalt , reparation och nybyggnad.
  • Våren 2013: Ray och Ewa Essén tar över projektet och Matilda flyttas till Kalkholmen i Västanfjärd där Svante Stenström, Guy Sjösten, Roger Othman m.fl. hjälper till att göra Matilda klar med rigg, teknik och inredning.
  • Längd:   11,60 m,  bredd 4,20 m, djupgång  1,80 m, vikt 16 ton.

Se en video från jungfruturen:

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng