Lokala krafter städade upp Abborrhålet

Tar saken i egna händer. Erik Saanila slänger bort en av de många sprängstenarna som lurar under Abborrhålets bro. Foto: Mats Havia
Tar saken i egna händer. Erik Saanila slänger bort en av de många sprängstenarna som lurar under Abborrhålets bro. Foto: Mats Havia

Den försämrade båtleden under Abborrhålets bro har väckt stora reaktioner bland båtägare i Pargas. NTM-centralens renovering av bron lämnade efter sig mängder med sprängsten på havsbottnen som orsakat skador för flera båtförare. Eftersom de ansvariga vid NTM-centralen befinner sig på semester beslöt en av de utsatta båtägarna, Jonatan Reuter, att ta saken i egna händer.
– Knappast skulle NTM-centralen ändå fått det gjort om de var på plats. Om sundet ska öppnas måste vi väl fixa det själva.

I Stockholmaren Anders Ingmans motorbåt beger sig städtruppen ut till Abborrhålet, beläget 10 km från Pargas centrum längs med Skärgårdsvägen mot Nagu. Ingmans båt är av mindre modell så det är inga bekymmer för oss att nå fram till sundet – det enda hindret som behöver undvikas är Ingmans mamma som tagit sig en simtur i närheten av familjens sommarstuga.
Väl framme vid abborrhålet kliver Reuter och Ingman ner i vattnet och börjar kartlägga var de största bumlingarna gömmer sig. Inspektionen underlättas av att vattennivån är omkring 20 centimeter lägre än normalt. Någon minut senare närmar sig en motorbåt sundet och killarna får snabbt ta sig åt sidan.
– Nu ska vi ta bort stenarna, hojtar Reuter till chauffören, som ger tummen upp.
I nästa sekund slår båtens skrov i sprängstenen som kantar sundet. Tur nog klarar den sig utan märkbara skador den här gången.

Efter att ha diskuterat olika taktiker besluter duon sig för att skjuta in ett nät under stenarna och sedan dra dem bort från de grundaste partierna i hopp om att få en fri fåra i mitten. Detta visar sig vara lättare sagt än gjort, flertalet gånger rullar stenen iväg från nätet och den starka strömningen gör att de upprepade gånger håller på att tappa balansen när vattnet blir djupare.
Slutligen når de fram till stenens slutdestination.
– Det här blir nog dagens träningspass, pustar Ingman ut.

Efter en halvtimmes rensande anländer Erik Saanila till duons undsättning i full dykardräktsmundering. Saanila, en av personerna bakom ”Vrakboken”, har gott om erfarenhet av att handskas med havsbottnen.
– Sikten är god idag, hoppas bara att jag inte förstör något vrak här, säger Saanila medan han kastar upp några brädbitar.
Med hjälp av Saanilas utrustning accelererar arbetstakten och inom kort är de flesta av de farliga stenarna undanröjda. Några riktigt tunga bumlingar är det dock inte mycket att göra åt.
– Som du ser är sundet som smalast endast omkring 2,40 meter brett. NTM-centralens påstående om att det skulle vara fem meter ser man ju direkt att inte stämmer, suckar Reuter.

På båda sidorna av sundet ligger mängder av sprängsten som kan komma att rasa ner i vattnet. Tidigare fanns där ett gjutet betonglock.
– Risken finns att det här kommer att bli en årlig manöver, vi får se om det kommer ner någon sten under vintern. En annan möjlig konsekvens av sprängstenen som oroar många är vad den kommer att betyda för strömningen eftersom sundet vid Lilltervobron i andra ändan av Djupsundet är lika litet, säger Reuter.

Trots den uppenbart goda talkoandan bland ortsborna så vidhåller Reuter att det på sikt är NTM-centralens ansvar att Abborrhålet åter blir trafikerbart på permanent basis.
– Oberoende vems ansvar det är att upprätthålla inofficiella båtleder så hör det väl till god ton att man städar upp efter sig? Många verkar ha en diffus uppfattning om att man skulle få behandla vattenområden annorlunda än landområden – ingen skulle väl förstöra infarten till en privat väg och sedan hänvisa till att den inte är en allmän väg? Man tror väl helt enkelt att det inte ska synas.

Reuter poängterar att de endast flyttar lösa stenar som inte påverkar konstruktionen och att båtfarare fortsättningvis ska ta det försiktigt när de kör genom sundet. Det finns fortfarande inga garantier att man kommer igenom.

Efter att ytterligare gjort lite mätningar och pusslat in några mindre stenar i passande hål kan trion se tillbaka på ett gott dagsarbete.
– Nu ska vi fira genom att köra båt genom sundet hela kvällen, skrattar Ingman.

ÅU har försökt nå broingenjör Ari Salo vid NTM-centralen samt Pargas miljöchef Carl-Sture Österman för en kommentar.

Anders Ingman och Jonathan Reuter i full färd med att städa upp Abborrhålet. Foto: Mats Havia
Anders Ingman och Jonatan Reuter i full färd med att städa upp Abborrhålet. Foto: Mats Havia

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng